Hyvän teon pitkät jäljet

Pärnäsen perheen testamenttilahjoitus on jo nyt tuottanut paljon iloa sadoille ihmisille Keski-Suomen alueella. Vaikutus jatkuu vuodesta toiseen. Yhdestä hyvästä teosta syntyy yhdistystoiminnassa aina lisää uusia hyviä tekoja.

Savu nousee huvimajan piipusta ja pakkasyön jälkeinen kuura alkaa sulaa Kotipirtti-Maijalan pihassa. Huvimajan täyttää iloinen puheensorina, kun Karstulan Kehitysvammaisten tuki ry:n väkeä on kokoontunut perinteiseen kesäretken muistelutapaamiseen. Tänään on erityinen päivä muisteluun, koska yhdistys on saanut toiminta-avustuksen, jonka turvin se on voinut tehdä monenlaisia asioita.

Toiminta-avustus on osa Tukiliittoon perustetun Reino, Kerttu ja Leena Pärnäsen rahaston toimintaa. Yhdistystoiminnan tukeen käytettävät varat Tukiliitto sai vuonna 2012 Reino ja Leena Pärnäsen testamenttilahjoituksen kautta. Näillä varoilla Tukiliitto tukee Keski-Suomen alueen yhdistyksiä antamalla toiminta-avustuksia.

Huvimajassa kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että avustuksen käytöstä on päätetty yhdessä. Kaikki saivat antaa ehdotuksia ja sitten äänestettiin esimerkiksi kesäretken kohteesta.

”Kuntoutuskeskus Härmässä on kivaa, kun siellä on hyvä tanssipaikka ja pääsee saunaan ja uimaan”, muistelee Terttu Kuivala viime kesän retkeä.

Ne, jotka eivät ole voineet tai halunneet osallistua retkeen, saivat hankkia esimerkiksi harrastusvälineen tai muuta itselleen tärkeää. Kehitysvammaisten ihmisten tulot ovat usein niin pienet, että rahallinen tuki on monelle ratkaiseva, jotta retkille osallistuminen tai harrastusvälineiden hankinnat onnistuvat.

Uusia kokemuksia

Myös idea tänä syksynä Kansalaisopistolla alkaneeseen kokkikurssiin tuli jäseniltä. Yhdistys tukee toiminta-avustuksella kurssin ruoka-ainekustannuksia. Opettajan apuna on yhdistyksestä vapaaehtoisia ja lisäksi asumisyksiköstä pari työntekijää.

”Jokainen osallistuja maksaa oman kurssimaksunsa, jotta niin sanottu normaaliusperiaate toteutuu”, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Sylvi Pennanen.

Haastatteluhetkellä yksi kurssikerta on jo takana. Kurssilaisten mielestä parasta oli se, kun sai sekoittaa ruoka-aineita, kattaa pöydän kauniisti ja syödä itse laitettua ruokaa.

Viime kesän yksi kohokohta oli Pertti Kurikan Nimipäivien keikka Karstula Areenalla. Yhdistys oli mukana järjestämässä koko kansan yhteistä tapahtumaa yhteistyössä Karstulan Hyvinvointipalvelusäätiön kanssa.

Karstulan yhdistysväki on aina ollut aktiivista, ja retkiä ja toimintaa on ollut ennenkin. Testamenttilahjoituksen myötä pystytään tekemään enemmän ja useammilla on mahdollisuus osallistua, kun yhdistys voi rahoittaa suuremman osan kuluista.

”On suurenmoinen asia, että yhdistys saa osansa tästä lahjoituksesta. Muistamme lämmöllä lahjoittajia”, Sylvi Pennanen kiittää.

Lisärahoitus on mahdollistaja

Myös Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry on yksi Pärnäsen rahaston toiminta-avustuksen saajista. Puheenjohtaja Petri Liukkonen kertoo, että yhdistys on voinut järjestää lisärahoituksen turvin esimerkiksi Perheily-toimintaa. Perheet ovat päässeet syysretkelle Ähtärin eläinpuistoon, nauttineet Ti-Ti Nallen konsertista ja viettäneet iloisen päivän Nokkakiven huvipuistossa.

”Yhdistyksen järjestämät Ränssin kesäleirit ovat olleet aina suosittuja, mutta niiden järjestäminen on vahvasti sidoksissa lisärahoituksen saamiseen. Tänä kesänä leirejä pystyttiin järjestämään kaksi ja niihin osallistui lähes 50 eri ikäistä kehitysvammaista ihmistä”, kertoo Petri.

Toiminta-avustuksella on tuettu lisäksi kehitysvammaisten nuorten ja aikuisten salibandytoimintaa, joka kokoaa noin 50 innokasta pelaajaa harjoituksiin ja turnauksiin.

”Yhdistyksemme on erittäin kiitollinen testamentin mahdollistamasta nykytilanteesta. Sen turvin voimme toteuttaa jäsenistölle monimuotoista virkistystä ja hyvinvointia lisäävää toimintaa.”

* Artikkeli on julkaistu Tukiviestissä 5 / 2016